για Νewsletter    

Εκτύπωση

Ο ρόλος των διακοπών στην ψυχική μας υγεία. Της ψυχολόγου Μαρίνας Κόντζηλα

on .

diakopes

Οι διακοπές είναι μια λέξη πολύ αγαπητή σε όλους που έχει τη δυνατότητα να αλλάξει μαγικά τη διάθεσή μας προς το καλύτερο και να μας οδηγήσει σε ψυχική ανάταση από τη μια στιγμή στην άλλη. Ειδικά οι διακοπές κατά την περίοδο του καλοκαιριού είναι κάτι που το αναμένουμε όλη τη χρονιά με ανυπομονησία και μιλάμε, χαζεύουμε φωτογραφίες από προηγούμενα ταξίδια μας και αναπολούμε, αναζητάμε, ονειρευόμαστε, προγραμματίζουμε και κάνουμε σχέδια για αυτές, όσο πιο νωρίς είναι εφικτό.

Φανταστείτε το χαμόγελο που διαγράφεται στα χείλη σας κάθε φορά που μαθαίνετε πως εγκρίθηκε η άδειά σας από τον χώρο εργασίας σας και τον ενθουσιασμό με τον οποίο σα μικρά παιδιά τρέχετε να το ανακοινώσετε στην οικογένεια και στους φίλους σας, προκειμένου να αποφασίσετε πού θα περάσετε τις διακοπές σας και να τις οργανώσετε με τον ιδανικό τρόπο.

Σύμφωνα με ερευνητικά δεδομένα οι καλοκαιρινές διακοπές έχουν πολυάριθμα οφέλη, τόσο για τη σωματική, όσο και για την ψυχική υγεία ενός ατόμου. Συγκεκριμένα, οι έρευνες έχουν δείξει πως η έλλειψη διακοπών και η μείωση των ημερών που μπορεί να απουσιάσει ένα άτομο από την εργασία του, αυξάνουν το άγχος και τα αρνητικά συναισθήματα, όπως η θλίψη, ο θυμός, η αίσθηση του ανικανοποίητου, η απογοήτευση και η ματαίωση, οδηγούν στην εμφάνιση έντονων ψυχοσωματικών συμπτωμάτων (ημικρανίες, ταχυπαλμία, αίσθημα ζάλης, δερματικές παθήσεις, γαστρεντερικές διαταραχές, κρίσεις πανικού, διαρκή αίσθηση κόπωσης που δε συνοδεύεται από κάποιο οργανικό πρόβλημα κ.ά.), μειώνουν σε σημαντικό βαθμό την παραγωγικότητα και την απόδοση ενός ατόμου στον εργασιακό του χώρο και γενικότερα προκαλούν στο άτομο μια ευερεθιστότητα που έχει αρνητικό αντίκτυπο και στην προσωπική του ζωή και δυσχεραίνει τις διαπροσωπικές του σχέσεις.

Οι διακοπές δεν είναι είδος πολυτελείας, αλλά αποτελούν ένα απαραίτητο και σημαντικό κεφάλαιο στη ζωή μας, καθώς παρέχουν στο άτομο τη δυνατότητα να αποφορτιστεί από την πίεση, την ένταση, το στρες και τους φρενήρεις ρυθμούς της καθημερινότητας, να αφιερώσει ποιοτικό χρόνο και να περάσει όμορφες και χαλαρές στιγμές με τα αγαπημένα του πρόσωπα, να έρθει σε επαφή με τη φύση, να νιώσει ελεύθερος και ξέγνοιαστος, απαλλαγμένος από το πιεστικό πρόγραμμα, τη ρουτίνα της καθημερινότητας και τα επαγγελματικά του καθήκοντα, να ξεκουραστεί σωματικά, να εκτονωθεί, να αντλήσει ευχαρίστηση και ικανοποίηση, να αλλάξει παραστάσεις, να ταξιδέψει σε διάφορα μέρη, να ανακαλύψει νέους πολιτισμούς, να εμπλουτίσει τις εμπειρίες του και να διευρύνει τους πνευματικούς του ορίζοντες, να γνωρίσει και να επικοινωνήσει  με άλλους ανθρώπους, να συγκεντρωθεί στον εαυτό του, να ξεφορτωθεί τις αρνητικές σκέψεις, να κάνει έναν απολογισμό της χρονιάς που πέρασε, να οργανώσει τους στόχους του πιο ξεκάθαρα, να ανακτήσει ψυχικές δυνάμεις, να φορτίσει τις μπαταρίες του και να επιστρέψει στις υποχρεώσεις του ανανεωμένος σωματικά και ψυχικά και με περισσότερη ενέργεια και όρεξη να προσπαθήσει να γίνει όσο το δυνατό καλύτερος στη διάρκεια της νέα σεζόν.

Ορισμένες κατευθυντήριες γραμμές, για να κάνετε απολαυστικές διακοπές είναι οι ακόλουθες:

Ø  Φροντίστε να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες από τις διακοπές σας, έτσι ώστε να μην απογοητευτείτε.

Ø  Οργανώστε τις βαλίτσες και φτιάξτε μια λίστα με το τι είναι απαραίτητο να πάρετε μαζί σας. Μην αφήνετε τις ετοιμασίες για την τελευταία στιγμή, γιατί με αυτό τον τρόπο θα νιώσετε άγχος και είναι πολύ πιθανό να ξεχάσετε κάτι σημαντικό.

Ø  Ασχοληθείτε στις διακοπές σας με δραστηριότητες που σας προκαλούν ευχαρίστηση (κολύμπι, ηλιοθεραπεία, διάβασμα αγαπημένου βιβλίου, χαλάρωση στην ξαπλώστρα ή σε θαλάσσιο στρώμα, ρακέτες, βόλτες στα σοκάκια του νησιού χαζεύοντας τα τουριστικά μαγαζιά, εκδρομή με καραβάκι σε κάποιον άλλο προορισμό, ψάρεμα, ξενάγηση σε κάποιο μουσείο ή αρχαιολογικό χώρο, ποτό σε κάποιο beachbar, κ.ά.) ή τολμήστε να δοκιμάσετε κάτι καινούργιο (π.χ. καταδύσεις, θαλάσσιο ποδήλατο, windsurf, θαλάσσιο σκι, βόλτα με jet ski ή κανό κ.ά).

Ø  Αφιερώστε χρόνο να παίξετε δημιουργικά και να ασχοληθείτε με τα παιδιά σας (π.χ. φτιάξτε μαζί τους κατασκευές στην άμμο). Είναι μια ευκαιρία να νιώσετε και εσείς ξανά παιδιά.

Ø  Κάντε πράγματα που από κοινού σας αρέσουν με τον σύντροφό σας και συζητήστε μαζί του προτάσεις για τις μέρες των διακοπών.

Ø  Εάν έχετε λίγες μόνο μέρες στη διάθεσή σας, επιλέξτε έναν κοντινό προορισμό , για να μην σπαταλήσετε όλο το χρόνο στις μετακινήσεις και τελικά επιστρέψετε πίσω περισσότερο εξαντλημένοι.

Ø  Αποφύγετε να κάνετε υπερβολική χρήση κινητών ή να αναλώσετε πολύ χρόνο στο διαδίκτυο.

Ø  Εάν οι οικονομικοί σας πόροι είναι περιορισμένοι, μην σας πάρει από κάτω. Μπορείτε να βρείτε εναλλακτικούς τρόπους χαλάρωσης, όπως μονοήμερες αποδράσεις σε μια κοντινή παραλία, περπάτημα, ποδήλατο στην πόλη, πικ νικ στο βουνό, κολύμβηση σε πισίνα, διακοπές για λίγες μέρες στο χωριό, στο εξοχικό ενός καλού φίλου ή συγγενικού προσώπου που θα έχει τη δυνατότητα να σας φιλοξενήσει ή σε κάποιο κάμπινγκ, που είναι σαφώς πιο προσιτό οικονομικά σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία.

Ø  Μην επηρεάζεστε και μην παρασύρεστε από το τι ορίζει η μόδα, τι επιτάσσει η υπερκαταναλωτική μας κοινωνία και οι διαφημιστικές εκστρατείες που προβάλουν τα κοσμοπολίτικα νησιά με την έντονη νυχτερινή ζωή, όπου συχνάζουν οι επώνυμοι, αλλά επιλέξτε τον προορισμό σας με βάση τις ανάγκες σας, την οικονομική σας δυνατότητα, την ιδιοσυγκρασία σας και το προσωπικό σας στυλ.

Ø  Μη βάζετε αυστηρό πρόγραμμα στις διακοπές σας και μην κοιτάζετε διαρκώς το ρολόι σας. Στις διακοπές είστε απαλλαγμένοι από την οποιαδήποτε υποχρέωση και δικαιούστε να είστε νωχελικοί.

Ø  Πάρτε βαθιές ανάσες και χαλαρώστε ακούγοντας το κύμα της θάλασσας, για να απομακρύνετε το άγχος, να αποφορτιστείτε και να ηρεμήσετε. Η θέα της θάλασσας έχει άλλωστε ευεργετικές ιδιότητες για την ψυχική μας ευεξία.

Ø  Προσπαθήστε να επιστρέψετε λίγες μέρες πριν τη λήξη της άδειάς σας, για να έχετε το χρονικό περιθώριο να ανασυγκροτηθείτε και να προσαρμοστείτε πιο ομαλά στην καθημερινότητα και στα εργασιακά σας καθήκοντα.

Όπου και αν πάτε, οτιδήποτε και αν επιλέξετε να κάνετε στη διάρκεια των διακοπών σας, απολαύστε το όσο το δυνατό περισσότερο. Μην ξεχάσετε να γεμίσετε τις αποσκευές σας με χαμόγελα, θετικές σκέψεις, μπόλικη διάθεση και πολύ χρώμα!

«Ρίξτε λοιπόν άγκυρα στο βυθό της ευτυχίας, αφήνοντας πίσω στη στεριά της άτονης πόλης, έστω και για λίγο τα προβλήματα, τις εκκρεμότητες και τις γκρίζες σκέψεις σας και δώστε παλμό στις διακοπές σας!». 

Μαρίνα Κόντζηλα 

Συμβουλευτική Ψυχολόγος - Εκπαιδεύτρια Ομάδων Γονέων
Γραφείο: Φαρσάλων 10, Χαλάνδρι (δίπλα στο μετρό στάση "Χαλάνδρι")
Τηλέφωνα επικοινωνίας: 210-6005441 & 697-0084190
E-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Ιστοσελίδα: www.marpsychology.gr
Facebook: Μαρίνα Κόντζηλα Υπηρεσίες Ψυχολόγου